Trainingsweekend WK Damesteam Holland tijdens Pinksteren

Donderdag, 18 maart 2021

Het WK Damesteam Holland karpervissen heeft een trainingsweekend bij de Bodegravense Hengelsportvereniging tijdens het Pinksterweekend van zaterdag 22 mei (15.00 uur) t/m maandag 24 mei 2021 (12.00 uur). Tijdens dit weekend zijn de stekken 1 t/m 8 aan de Groote Wetering te Bodegraven gereserveerd. Op deze dagen hebben de leden van BHSV geen toegang op dit water. Op de stekken aan de Boerderijweg en in de Nico Eppingplas kan door leden wel gevist worden.

In deze tijd met het Coronavirus en een WK karpervissen van 01-04 september voor de boeg hebben we als team behoorlijk wat uitdagingen. Gezamenlijke trainingen hebben nog nauwelijks plaatsgevonden, maar gelukkig mochten en konden we in Nederland wel blijven vissen.

De insteek was om samen met het herenteam te trainen, om zo nog sneller te kunnen leren van en met elkaar. Maar om de groepsgrootte zo beperkt mogelijk te houden, zijn die trainingen voor de zomer 2020 gestopt. Genoeg gesproken over wat allemaal niet meer kan, we kijken juist naar dat wat wel kan! En dat betekent dat we als team samen op 1 water vissen in koppels per stek om zo de vaardigheden en de technieken verder te verbeteren. We trainen dan het afstand gooien, het precisie gooien en de duurtraining daarin, door binnen afzienbare tijd een hele emmer leeg te spomben. En natuurlijk ook het teamgevoel met elkaar te blijven voelen en voeden.

Wat is een WK karpervissen eigenlijk?
Dit is het officiële WK dat door FIPS Ed georganiseerd wordt en waar het NOC NSF bij aangesloten is met als Nederlandse bond, Sportvisserij Nederland. Het WK karpervissen is karpervissen op de “old school way”, wat betekent dat alles werpend gedaan moet worden. Van het uitpeilen van de stek, het neergooien van je onderlijn en het bijvoeren middels spomb, werppijp, katapult etc… En dat alles gedurende 72 uren. Het team bestaat uit 3 basis koppels die elk bij aanvang van het WK in een andere sector van start gaan. Net zoals vrijwel iedere wedstrijd wordt dit middels een officiële loting de avond voorafgaand aan de start van de wedstrijd gedaan. Achter elke “Nederlandse” stek zit een bankrunner/reserve visser, die ook nauwlettend de andere koppels in de betreffende sector observeert. De beide atleten op de stek mogen gedurende de wedstrijd deze niet verlaten, tenzij ze gewisseld worden met een reserve visser.

Het WK karpervissen is echt een prachtig event met een openingsceremonie, een zeer professioneel georganiseerde wedstrijd en een prijsuitreiking inclusief bijbehorend slotfeest. En hoe gaaf is het als je voor Nederland uit mag komen als atleet in een sport waar wij allemaal ons hart aan verloren hebben, namelijk het karpervissen.

Ben jij geïnteresseerd in het dames karpervissen in wedstrijdverband? Dan ben je van harte welkom om in het Pinksterweekend van 22 mei t/m 24 mei 2021 te komen kijken en kennismaken met ons aan het prachtige water van de Bodegravense HengelSport Vereniging. Wij willen graag dat er nog meer dames ons aan de waterkant komen versterken.